Lesestrategier – undervisningsopplegg
© Foto: poba/E+/Getty Images
Hovedspørsmål:
Hva vil det si å lese?
Plan:
- Innled med å lese høyt starten på Italo Calvinos Hvis en reisende en vinternatt (s. 336).
- Spør elevene: når og hvordan leser du helst (alle teksttyper inkludert). Elevene kan vise fram sin foretrukne lesestilling ved å innta den, og deretter forklare hvorfor de foretrekker å sitte slik.
- Be elevene reflektere i par eller grupper over hva det vil si å lese – be dem komme fram til en definisjon eller at de skal beskrive handlingen ”lesing” for en analfabet.
- Gjør førlesningsoppgavene på s. 54. Sammenlign tankekart og svar med noen andre. Hvis en ønsker, kan en liten statistikk for klassen over hva som ble lest i går (jf. den første oppgaven) enten digitalt eller på tavla.
- Del klassen i to. Den ene halvparten skal prøve å finne fram til argumenter for det første sitatet på side 54. Den andre halvparten skal finne argumenter for det andre. Deretter ”pares” to fra hver halvdel til å diskutere hvilket sitat som er best egnet til å beskrive lesing.
- Individuelt: les ”Lesesituasjoner” s. 56–58.
- Diskuter spørsmålene underveis i grupper eller plenum.
- Utgangsbillett: Skriv en setning som svar på spørsmålet: ”Hva må du kunne for å lese”?
- Lekse/lesebestilling til neste time: lese s. 54–56 for å kunne svare (bedre) på det samme spørsmålet i starten av neste time.
Kompetansemål:
Lese et representativt utvalg samtidstekster, skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samisk, og reflektere over innhold, form og formål