Skriveramme: «Flyktende ungdom» av C. Gill
Diktet står på s. 407 i Intertekst Vg3.
| Disposisjon | Uttrykk og fraser til låns | Ditt forslag til tekst |
|---|---|---|
| Innledning (presenter forfatter og tekst) | Diktet «Flyktende ungdom» er skrevet av… | |
| Det ble utgitt … | ||
| Gill regnes som en modernistisk forfatter … | ||
| Konkret innhold (motivet) | Diktet får meg til å tenke på … | |
| Diktet beskriver … | ||
| Diktet er veldig kort … | ||
| Vi får bare en skisse av en jaktscene … | ||
| Oppbygning | Diktet har bare to korte strofer … | |
| I den første strofen … | ||
| I den andre strofen … | ||
| Språklige virkemidler: rim og rytme, positivt og negativt ladde ord, kontraster, bilder | Diktet har ikke rim eller fast rytme. Men hver linje slutter med ord som blir viktige: … | |
| Samtidig bruker forfatteren alliterasjon (bokstavrim) … | ||
| «Ungdom» og «hind» forbinder vi med … | ||
| Mens ord som «jeger» og «kjølig» gir en … stemning | ||
| På den måten skaper forfatteren en kontrast mellom … | ||
| Litteraturhistorisk plassering og tolkning | Diktet er skrevet i 1942 …. Det gjør at vi kan se det i sammenheng med … | |
| Åpningen «Flyktende ungdom!» kan få oss til å tenke på … | ||
| Vi kan tolke jakten som et bilde på … | ||
| Den siste setningen er litt gåtefull … Det kan tolkes som … | ||
| Evt. avrunding | Diktet er også virkningsfullt i dag fordi … |