Skriveramme: «Frukt og avsky»
Foto: © inacio pires/Shutterstock
Oppgave:
Gi en retorisk analyse av kommentarartikkelen «Frukt og avsky», skrevet av Eirin Eikefjord og publisert i Bergens Tidende desember 2013.
Du finner teksten på s. 325.
| Disposisjon | Uttrykk og fraser til låns | Ditt forslag til tekst |
|---|---|---|
| Innledning (gjør greie for konteksten: Hvem er avsender? Hvor sto den på trykk? Hva slags tekst er det, og hvem er mottaker?) |
Teksten «Frukt og avsky» er skrevet av … og sto først på trykk i … | |
| Teksten er en … | ||
| Mottakeren av teksten er … | ||
| I teksten fokuserer Eikefjord på … | ||
| Evt. start med et sitat fra teksten … | ||
| Resymé av teksten | Eikefjord hevder at … | |
| Eikefjord peker på … | ||
| Eikefjord viser til … | ||
| Åpen argumentasjon | Eikefjords hovedsynspunkt er altså … | |
| Forfatterens viktigste argument er … | ||
| Informativt språk? | ||
| Forfatteren benytter logosappell/ forfatteren appellerer til fornuften | ||
| Skjult argumentasjon: | I tillegg til den åpne argumentasjonen finner vi også eksempler på skjult argumentasjon … | |
| Patosappell? | ||
| Andre språklige virkemidler? | Eikefjord appellerer til mottakernes følelser når hun … | |
| Avsenderens troverdighet? (etosappell) | Hvordan er så avsenderens troverdighet eller etos … | |
| Kairos og aptum | Konteksten for denne teksten er en debatt om skolefrukt som gikk høyt høsten 2013. Eikefjord har tydeligvis vurdert kairos nøye og treffer derfor godt med sin kommentar … | |
| Teksten oppfyller (ikke?) kravet til aptum … | ||
| Konklusjon | Ved hjelp av en sarkastisk tone … | |
| Evt. avrunding | Trekke inn et sitat? Lage et ordspill om frukt? |