Argumenter! Fra muntlig til skriftlig (undervisningsoplegg)
En måte å trene argumenterende og drøftende sjanger på er å jobbe i to trinn.
Først muntlig diskusjon i mindre grupper, deretter individuell skriving.
© Photographerlondon | Dreamstime.com
En forutsetning er at man velger problemstillinger som engasjerer elevene.
Forslag til opplegg:
Muntlig:
- Diskuter ett av disse temaene:
- Forbud mot tobakk på skolen
- Påbudt bruk av hjelm på sykkel
- Skoleuniform bør innføres i Norge
- Gå sammen i par. Én skal være for, og én skal være imot. Forbered dere på å diskutere med hverandre først. Etterpå bytter dere diskusjonsmotstander med andre par.
- Når dere har diskutert temaet to ganger, kan hele klassen sammen finne fram til gode og mindre gode argumenter. Vurder argumentene: hva kjennetegnet de gode argumentene, og hvorfor fungerte de andre dårligere?
Skriftlig:
Bruk argumentene fra tavla og skriv en tekst på ca. 400 ord. Enten
- et debattinnlegg der du tar en klar stilling enten for eller imot saken
- en drøftende tekst der du drøfter både for- og motargumenter