Skriveramme: «Den andre broren min» av M.N. Skaranger
Foto: Tom A Kolstad/Aftenposten/NTBscanpix
Les utdraget fra romanen Alle utlendinger har lukka gardiner av Maria Navarro Skaranger i Intertekst vg3 s. 505.
Disposisjon | Fraser til låns | Ditt forslag til tekst |
---|---|---|
Innledning | Teksten … er skrevet av … og kom ut i … | |
Forfatteren har selv … | ||
Romanen vakte oppmerksomhet fordi … | ||
Resymé (kort) Fortell med egne ord |
I teksten møter vi … | |
Hovedpersonen har flerkulturell bakgrunn … | ||
Forteller/synsvinkel Husk å plukke ut sitater og å flette dem sammen med setninger på en god måte. Det gjelder alle de følgende avsnittene dine. |
Historien blir fortalt av… | |
Synvinkelen ligger hos … | ||
Dette gir leseren inntrykk av … | ||
Komposisjon Teksten er utdrag fra en roman, men fungerer også som en selvstendig tekst. Leser man den som en selvstendig tekst, kan man påpeke at den starter In medias res. |
Spenningen i teksten er knyttet til … | |
Vi finner frampek og tilbakeblikk i teksten … | ||
Høydepunktet i teksten er … | ||
Teksten slutter med at … | ||
Personkarakteristikk Blir personene beskrevet direkte eller indirekte? |
Hovedpersonen Mariana er ca. … år gammel, noe vi kan forstå fordi … | |
En viktig egenskap ved Mariana er … | ||
Den eldre broren omtales bare som «den andre broren», noe som betyr at … | ||
Forholdet mellom familiemedlemmene preges av … | ||
Familiemedlemmene karakteriseres gjennom … | ||
Miljøskildring | Miljøet preges av… | |
Språket er en viktig del av miljøskildringen … | ||
Den … stemningen i teksten framkalles gjennom … | ||
Språklige virkemidler | Språket i teksten er særpreget, noe som kommer fram i dette sitatet: | |
Vi legger særlig merke til … | ||
Replikkene i teksten er utformet på en spesiell måte … | ||
Effekten av dette språket er … | ||
Oppsummering/ avslutning | Med denne teksten oppnår forfatteren … | |
Teksten gir oss et interessant innblikk i … |