Vurderingskriterier skriftlig
Vurdering
Fra Utdanningsdirektoratets hjemmesider:
NORSK SKRIFTLIG VURDERINGSKRITERIER
Læreplanmål/emne/ ferdigheter |
Under middels måloppnåelse 2 |
Middels måloppnåelse 3–4 |
Over middels måloppnåelse 5–6 |
I hvilken grad er teksten svar på oppgaven? | Deler av teksten er relevant som svar på oppgaven. | Teksten er relevant som svar på oppgaven. Eksempler og underbygde påstander er til stede. | Teksten er et relevant, utfyllende og presist svar på oppgaven, momentene er godt utdypet gjennom forklaringer og eksempler. |
I hvilken grad har teksten et tema og en struktur? | Eleven viser forsøk på avsnitt – og tekstoppbygging. Teksten har en viss tematisk sammenheng («rød tråd»). | Teksten har en tematisk sammenheng, og en helhetlig oppbygging med innledning, hoveddel og avslutning. Eleven behersker inndeling i avsnitt. | Teksten har en klar tematisk sammenheng, en synlig og bevisst struktur og leseren ledes gjennom teksten på en god måte. |
I hvilken grad er teksten språklig korrekt og variert? | Setningsstruktur og ordbøying, staving og tegnsetting er tilstrekkelig til å kommunisere, ordforrådet er enkelt. | Setningsstruktur, bøyningsmønster, staving og tegnsetting er stort sett korrekt. Ordforråd er stort sett godt, eventuelt med enkelte relevante faguttrykk. | Variasjon i setningsstruktur og ordforråd. Korrekt bøyningsmønster, staving og tegnsetting. Teksten kommuniserer klart og med letthet. Uttrykksmåten er presis og variert. Korrekt bruk av faguttrykk. |
I hvilken grad vises en bevisst bruk av kilder i teksten? | Eleven viser bruk av kilder. | Eleven viser relevant bruk av kilder og kan sitere. | Eleven viser relevant og kritisk bruk av kilder og sitat. |
Oppgave
Kopier elementene fra den venstre kolonnen i vurderingsskjemaet inn i et eget dokument. Forklar med dine egne ord hva som skal til for å få 2, 3–4 eller 5–6 i hvert av elementene.